vrijdag 9 oktober 2015

Kwakzalverij



Ik las onlangs een artikel in De Stentor dat de directie van de consumentenbond een prijs heeft gekregen van de vereniging tegen kwakzalverij. Volgens de vereniging is de heer Combee er verantwoordelijk voor dat zijn leden verkeerd worden voorgelicht over homeopatische middeltjes.
Alleen de toon al van deze vereniging, hoe denigrerend tegenover consumenten en dhr. Combee. En tegen mij, ik voel me persoonlijk aangevallen.
In 2012 is de wet veranderd. Het is sindsdien verboden gezondheidsclaims te vermelden op middelen waarvan de werking niet wetenschappelijk bewezen is.

Deze middelen mogen wel verkocht worden. Alleen mag niet vermeld worden bij welke klachten u het kunt gebruiken. Gelukkig weten wij welke middelen bij welke kwaal gebruikt kunnen worden. Het beeld dat door deze vereniging tegen kwakzalverij wordt geschetst, is dat wij geen enkel idee hebben wat we in de schappen hebben staan. Wat natuurlijk een onwaardige uitspraak is. Wij weten wat wij verkopen en uw gezondheid staat altijd voorop!

Ik heb de website van deze vereniging tegen kwakzalverij bekeken en als ik eerlijk ben, vind ik het een club van bange mensen. Wij, de mensheid in de westerse wereld, is veel te ver van de natuur af komen te staan. Wij grijpen naar chemische en synthetische middelen om ons te verdoven. De lobby van de farmaceutische industrie? Aan werkelijke probleemoplossing wordt niet gedaan. In onze drogisterij staan wij daar anders in. Wij zien resultaten.

Ik vraag me af... de veelgeprezen griepprik heeft het laatste seizoen zijn uitwerking gemist? Zou de vereniging tegen kwakzalverij hier ook tegen op gaan treden? Het is nu toch wel aangetoond dat de griepprik een schijnzekerheid geeft? De laatste keer zelfs meer ziekte dan preventie. En dat is statistisch aangetoond, toch?

Op uw gezondheid!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten