maandag 6 juli 2015

Zelfzorg en google

Vaak krijgen we een telefoontje in de winkel met de vraag heb je dit of dat. 
"Ik heb namelijk op google gezocht en die zegt dat ik dat maar moet gebruiken." Wij informeren dan toch maar even naar de klachten. De reactie is geregeld: "ik heb gegoogled en die zegt dit".

Inderdaad er is gegoogled. De eerste drie tot vier pagina's zijn gesponsord. Eigenlijk kun je op die informatie niet afgaan. Het gebeurd ook nog wel eens dat je niet alle informatie tot je krijgt.
In zo'n telefoongesprek proberen we te achterhalen waarvoor men dat bepaalde product wil gebruiken. We vragen welke klachten er zijn, of er op recept nog geneesmiddelen worden gebruikt en of/wat er gebruikt wordt zonder recept.
Meestal komen we in die gesprekken wat verder in de diepte, zodat wij in de gelegenheid zijn om een passend advies te geven welke toch nog best vaak verschilt met die van google.
Google is handig, maar is google ook handig wanneer het om je gezondheid gaat? Een één op één gesprek is dan toch aan te bevelen. Samen kom je vaak net wat verder. We kunnen de klant verschillende mogelijkheden voorleggen en van daaruit een overwogen keuze te maken. 

Drogist zijn is een vak. Een vak dat nooit stilstaat. We doen bijscholing, volgen trainingen, houden de vakbladen bij, kortom; we weten waar we het over hebben. Onze primaire zorg is de gezondheid van de klant. Vaak kunnen we klanten helpen de klachten te verminderen of klachtenvrij te krijgen. Meestal op een natuurlijke wijze. Uiteraard verwijzen we klanten ook door naar de huisarts, wij mogen geen diagnoses stellen, dat willen we ook niet. Het is belangrijk dat een klant ons goed informeert over welke klachten er zijn, of er een 'geschiedenis' is en wat men al geprobeerd heeft.

Op uw gezondheid!

Groetjes, Gilia
Drogisterij de Beauterie, Oldebroek

Geen opmerkingen:

Een reactie posten